סוזדל, רוסיה

פורסם: 27/12/2011 ב-מקומות בעולם

אני מחכה לכמה תמונות שאני צריך לקבל מאמיר, כדי להמשיך בסיפורי נובל ושבדיה, ולכן, בינתיים, לכבוד החורף שהגיע (לפחות בארצות מסוימות), קצת על הביקור שעשיתי בעיר סוזדל (Suzdal, Суздаль), ברוסיה, בחורף.

סוזדל - עיר עתיקה ברוסיה

סוזדל היא עיר עתיקה והיסטורית ברוסיה. הרישום הראשון של העיר מופיע ב-1024 ולפי ההסטנדרטים ההיסטוריים של רוסיה, מדובר בעיר עתיקה בהחלט. מכיוון שהעיר היא נכס תרבות רוסי לאומי, יש לה מעמד דומה למשהו כמו שמורת טבע.

אני הגעתי לשם ממוסקבה, ברכבת, סיפור של שעה וחצי בערך. הרכבת מגיעה לעיר ולדימיר (עיר תעשייתית רוסית טיפוסית) ומשם המארחים שלי לקחו אותי לטיול בעיר, המרוחקת משהו כמו 26 קילומטר.

IMG_1049

כמו שאולי אתם יודעים, יוצא לי לבקר ברוסיה לעיתים תכופות ולמרות שאני מכיר את המרחקים ואת המרחבים, בדרך לסוזדל, בחורף, בין השדות והעצים המושלגים הרגשתי ביתר שאת את תחושת המרחב העצום, את האופק הרחוק ואת תחושת המרחקים הענקיים. כמובן, שכמו תמיד במקרים כאלה, התמלאתי קינאה עצומה, בייחוד כשאני חושב על מימדי המדינה שבה אני חי על בסיס קבוע וגם חשבתי קצת על השיריונרים הגרמניים שנעו מזרחה בזמן המלחמה במרחבים העצומים האלה (הם אמנם לא הגיעו לאזור הזה אבל יש גם מספיק מרחבים עד לשם). כך שלאלה מביניכם שיש תוכניות לכבוש את רוסיה, באמצעות טורי שיריון, בחורף, אני ממליץ לכם לשקול זאת שוב – זה נראה הרבה פחות כיף ממה שאתם חושבים.

מזג האוויר היה יום חורפי נהדר – שמים כחולים ונקיים מעננים, שלג לבן, פריך וחלק ואוויר, אוויר חורפי קר, טרי, חדש מהאריזה, נקי מכל זיהום, אבק או גזי פליטה של מכוניות. אמנם קר בחוץ, אבל המעיל, הכובע והכפפות פותרים את כל הבעיות ואני מקבל סיור בסוזדל העתיקה (דרך אגב, סוזדל העיר היא סתם עיר שדה רוסית, אבל עם אוויר מאוד נקי.

IMG_1039אני מקווה שהתמונות מעבירות קצת מעומקו של השלג ומהמרחבים הכל כך אופיינים לרוסיה. בתמונה למעלה, אפשר לראות את נחל הקמנקה (kamenka או ברוסית каменка).

לשם השוואה, ככה זה נראה שם בקיץ:

suzdal

מה שמעניין בעיר הזאת היא העיר העתיקה שהשתמרה, נשמרה ושוקמה בצורה מעוררת הערכה, במיוחד כשמדובר ברוסיה. יש שם מספר מנזרים שלפחות חלקם פעילים גם היום. בנוסף, שומרו ושוחזרו שם מבנים מעץ, שפעם היו מרכיב מרכזי בנוף העירוני והכפרי ברוסיה. חלק גדול מן המבנים הובאו לסוזדל ממקומות אחרים ברוסיה, כדי ליצור מאין מוזיאון באויר הפתוח (בדומה למה שהולנדים עשו עם תחנות הרוח שלהם). זה גם מסביר את איכות האוויר והסביבה בעיר הזאת, מכיוון שלא הוקמה לידה שום תעשיה מזהמת במיטב המסורת הרוסית.

זאת לדוגמה כנסיה שנבנתה ב-1766 והובאה לסוזדל ב-1960. מבנה ספציפי זה נבנה עם מסמרים אבל יש שם גם מבנה שכולו בנוי ללא שימוש במסמרי מתכת.

IMG_1043

ושוב, בלי שלג, זה נראה כך:

suzdal_woodוהנה רחוב טיפוסי בסוזדל, בחורף.

IMG_1040

IMG_1041 IMG_1035

בקיץ יש שם גם כיכר שוק, כמו פעם, אפשר לדוג בנחל וכמובן להסתובב כמה שרוצים במרחבי הדשא והעשב שהם די אינסופיים שם.

כתיבת תגובה

