אז מה יהיה עם הטלפונים הסלולריים האלה?

פורסם: 16/02/2010 ב-Uncategorized

למרות שאני מאוד אוהב לכתוב על המקומות שאני מבקר, אני לא יכול להתעלם ממלחמת העולם בתחום הסלולרי – אני הרי קצת בענף הזה.

בתערוכה בברצלונה, מתרחשים מספר דברים שצריך לשים אליהם לב. הדבר הראשון הוא כמובן ההיעדרות של אפל. הדבר השני הוא העובדה שנוקיה לא הכריזה על מכשירים חדשים, אבל כן הציגה מערכת הפעלה חדשה, שבניגוד לסימביאן, כן פתוחה ליישומים חיצוניים. נוקיה בחרה לעצמה שותף מעניין לסיפור הזה מכיוון שיותר משנוקיה זקוקה לכוח העיבוד של אינטל, זקוקה אינטל לדריסת רגל משמעותית יותר בעולם מערכות ההפעלה של הטלפוניים הניידים. מעבדי האטום של אינטל די השתלטו על שוק הנטבוקים אבל אינטל מסורתית, בהמשך לאסטרטגיית ההתנתקות ממיקרוסופט, קופצת למערכות הפעלה סלולריות דווקא עם נוקיה. אני יכול להניח שמפתחי אינטל הרגישו טוב יותר עם אנשי הברזלים מפינלנד מאשר עם הגיקים ברדמונד.

אז נוקיה לא מציגה טלפונים חדשים, היא כן מציגה סוג של שיתוף פעולה עם אינטל ומתמקדת במערכות הפעלה. אפל לא באה. מי נשאר? מיקרוסופט. ובכן החברים ממיקרוסופט הציגו – הפתעה – את Windows Mobile 7. רגע, אתם בטח תוהים, ואיפה גוגל? ובכן, גוגל נפקדת אבל נוכחת די בגדול. שימו לב – בכל המכשירים החדשים של מוטורולה, סוני אריקסון, וסמסונג, רץ אנדרויד של החברים לארי וסרגי שבטח הזמינו לעצמם קצת סושי מהכסף שהם חסכו שם על פרזנטציות ומסיבות.

טוב, אז מה כל זה אומר?

זה אומר ששוק המובייל בדרך לקונסולידציה והדגש ה-מ-ה-ו-ת-י הוא וימשיך להיות על מה שהולך לרוץ על הטלפון ולא על איזה טלפון זה יעבוד. כמובן, כמובן, כל החברות ימשיכו לייצר טלפונים די מגניבים, אבל מרכז הכובד יהיה במקום אחר – אפליקציות ותוכן.

בואו נראה – לאפל יש מערכת הפעלה, טלפון ומערכת הפצת תכנים די מוצלחת. לחברים מגוגל יש טלפון, הרבה טלפונים שונים שמשתמשים במערכת ההפעלה שלהם ויש להם אי אילו תכנים (טוב, נו, הרבה מאוד תכנים). לנוקיה יש חבר חדש שעוזר לפתח מערכת הפעלה, חנות מקוונת ואולי עכשיו גם יהיו אפליקציות. מי שחסר לנו בפאזל זה החברים הצנועים מקנדה (כן, בלקברי) ופאלם. לבלקברי יש קהל אוהד של משתמשים עסקיים שפחות או יותר חתמו בבלקברי לכל החיים. יש להם מערכת הפעלה, קצת אפליקציות ודי זהו. ופאלם – יש לי סימפטיה לפאלם, לטלפונים שלהם ולמערכת ההפעלה שלהם. אופס, שכחתי את מיקרוסופט – יש להם מערכת הפעלה, יש להם מנוע חיפוש, יש להם גם תכנים וחנות מקוונת ובעיקר בעיקר, יש להם המון המון כסף בבנק, שרק מחכה לדבר הגדול הבא. עכשיו, אנחנו יודעים שמנועי הצמיחה המסורתיים של מיקרוסופט הן מערכת ההפעלה ויישומי אופיס אבל אין להם שום נוכחות משמעותית בעולם המובייל ובעולם התוכן והאפליקציות (כן, כן, כל מה שתגידו נכון אבל תשוו אותם רגע לאפל ולגוגל ואפילו לנוקיה).

טוב, אז מה זה אומר?

זה אומר שתוך פרק זמן די קצר – אני מעריך 12-18 חודשים, נשאר עם 2-3 שחקנים מהותיים בתחום המובייל. אפל כבר עשתה את כל הצעדים האסטרטגיים והטקטיים ויצרה שילוב של פלטפורמה, תוכן וסביבת אפליקציות ולכן היא בהחלט בשלישיה. גוגל, דוחפת את הפלטפורמה של תכנים ומערכת הפעלה שיפעלו על מגוון של מכשירים שונים. נוקיה מנסה להגיע לאותו מצב אבל מעמדת יצרן טלפונים ואני מנחש שהם לא יצליחו. למעשה הם כבר די נכשלו אבל הם עוד לא יודעים את זה. בסתר ליבכם אתם יודעים שאני צודק – המכשירים שלהם טובים אבל לא מתאימים לעולם החדש שהאדונים ברין פייג’ וג’ובס כבר בנו וגם, הם לא אנשי תוכנה. וזה אומר שמיקרוסופט נמצאת במצב שבו מצד אחד הם מפגרים אולם מצד שני, יש להם כיסים עמוקים שיכולים לקנות להם יתרון – למשל לקנות את בלקברי או את פאלם וגם הם מבינים דבר או שניים בתוכנה.

אבל……זה מה שהם הכריזו בברצלונה? לא ממש. סטיב בלמר מהמר על מערכת ההפעלה החדשה, אבל זה לא באמת זה, אפילו שהחברים מאנגדג’ט מתלהבים. מיקרוסופט הולכת למקום השלישי המכובד. שזה אומר שהם ייצאו מהתחום מכיוון שלפחות רשמית, מיקרוסופט או מובילים נתח שוק, או נמצאים במקום השני הקרוב והמשמעותי מאוד.

ויש עוד דבר קטן – חברות הסלולר. האם הן במשחק? נכון לעכשיו, שירותי ה-data שלהם מתפוצצים והמצב לא הולך להשתפר שכן כמות הסמארטפונים תלך ותעלה ועוד לא אמרנו שום דבר על כל מחשבים הטבלט למיניהם.

ואם יש לי טלפון, עם מעבד חזק, חיבור לאינטרנט, אז אולי אני לא צריך בכלל SIM. האמת היא שאם לחשוב על זה, אז אולי אני גם לא ממש צריך מחשב? טוב, אז אולי החברים מאינטל בכל זאת עלו על משהו.

UPDATE: כאילו שמישהו אכן קורא את מה שאני כותב. חברות הסלולר הבינו מה טוב בשבילן.

תגובות
  1. ג'וס הגיב:

    דווקא המשפט האחרון מסמן את ההצלחה של אפל.
    ה- iPad ינצח במלחמה לדעתי, על כל חסרונותיו.
    ואם נחזור לטלפונים, אז כאשר כל העולם כולו הולך לאותו כיוון שאפל המציאה (מסך מגע גדול עם ממשק פשוט וקליל) ולאפל יש כבר פור ענקי, והיא עדיין יותר טובה מהמתחרה הגדול ביותר שלה, אני לא רואה מי ינצח אותה.
    וכל השטויות של "גן נעול" לא עושים רושם כל כמות היוזרים.

  2. DR350 הגיב:

    א. מישהו קורא את מה שאתה כותב
    ב. זה אפילו מתאים למה שאני חושב
    ג.תראה איך ה BUZZ חיבר אותנו
    ד. מה שלומך?

  3. […] מאשר להיות מאוד מרוצה מכך שהתחזית שלי היתה נכונה, זה הזמן לראות מה קורה בשוק ולתת תחזית […]

  4. […] יכולת ייצור. מיקרוסופט קנתה את נוקיה (טוב על זה כבר קראתם קודם, נכון?) ואפל….בניגוד לתחזיות שלי, אפל עדיין לא הוציאה […]

כתיבת תגובה

